New Releases

Brigitta Portier

+32 477 98 25 84

brigittaportier@alibicommunications.be

 

www.facebook.com/alibicommunications www.twitter.com/AlibiPublicist

Your answer to International Press at Film Festivals and

National Press of Films Released in Belgium

LADY MACBETH

William Oldroyd

 

De jonge Katherine is in het Northumberland van 1865 een gevangene in eigen huis en wordt door haar sadistische echtgenoot en diens autoritaire vader tot op het bot vernederd. Leven in zo’n liefdeloze wereld moet in deze krachtige kostuumfilm wel tot excessen leiden. Als Katherine een allesverzengende relatie aanknoopt met een knecht, gaat het mis.

 

Het indrukwekkende speelfilmdebuut van theater- en operaregisseur William Oldroyd is een adaptatie van Nikolaj Leskovs roman Lady Macbeth uit het district Mtsensk (1865), in 1934 door Sjostakovitsj bewerkt tot opera. Scenarist en toneelschrijver Alice Birch situeert het verhaal in het Northumberland van 1865. Hoofdpersoon Katherine (veelbelovende rol van Florence Pugh) wordt door haar vader verkocht aan een sadistische, rijke mijntycoon die haar op het oog heeft als echtgenote voor zijn even onvriendelijke als autoritaire zoon. Katherine wordt stelselmatig vernederd en moet verplicht binnenshuis blijven. Heel af en toe ontsnapt ze naar de hei, waar ze zich vrij voelt. Als haar echtgenoot afwezig is, begint ze een gepassioneerde affaire met de knecht Sebastian.

 

Het verhaal speelt zich grotendeels binnenshuis af, waarbij strakke beeldcomposities de onderdrukkende, puriteinse sfeer bekrachtigen. De natuur- en seksscènes worden daarentegen gevangen met een lossere cameravoering.

 

1865, tout au nord de l’Angleterre: prisonnière d’un mariage arrangé dénué d’amour avec Alexander, âgé de plus de 40 ans, Katherine, 17 ans, passe ses journées avec sa servante Anna dans les pièces étouffantes d’une grande maison de campagne. Elle n’a presque aucun contact avec le monde extérieur. Lorsque son époux part un jour en voyage, Katherine fait ses premiers pas vers la liberté. Pendant une excursion à travers les paysages époustouflants des terres de son mari, elle fait la connaissance de Sebastian, signant le début d’une relation tumultueuse, bientôt perçue d’un mauvais œil par son entourage. Or, Katherine s’enflamme d’une passion débridée que rien ne peut arrêter, même pas le sang… LADY MACBETH est l’histoire dramatique d’une femme aussi passionnée que sans scrupules, capable de sacrifier le bonheur acquis. Le premier film du cinéaste William Oldroyd, minutieusement mis en scène, attire comme un aimant.

 

Engels/Anglais - NL/FR ondertitles/sous-titres

 

Trailer/Bande annouce: https://www.youtube.com/watch?v=2Z0N8ULhuUA

 

Release: 12-04-17

THE DAY WILL COME

Jesper W. Nielsen

 

Danish Film Academy:

Best Feature Film / Best Original Screenplay / Best Supporting Actor

Best Supporting Actress / Best Set Design / Best Costume Design

 

Er wordt dagelijks gedemonstreerd tegen de oorlog in Vietnam, de media berichten over de strijd om de eerste man op de maan en in heel Europa komt een nieuwe jeugdcultuur op.

 

Voor Erik en zijn met een klompvoet geboren jongere broertje Elmer zijn dromen over vrijheid en blijheid ver weg. Wanneer hun alleenstaande moeder ernstig ziek wordt, stuurt de staat hen naar een jongensinternaat. Aan het hoofd staat de rechtlijnige directeur Heck (Lars Mikkelsen), die zijn ouderwetse opvoedingsmethodes met harde hand toepast. Hij gebruikt de jongens als goedkope werkkrachten en houdt ze in het gareel met lijfstraffen, vernederingen en medicijnen. Ook de andere werknemers van het internaat houden zich strikt aan het hardvochtige regime, met uitzondering van de nieuwe lerares (Sofie Gråbøl).

Elmer droomt over het astronautenbestaan en vertelt zijn zelfbedachte verhalen ook aan de anderen, waarmee hij iedereen hoop geeft in de uitzichtloze situatie. Slechts bewapend met hun levendige verbeeldingskracht en een flinke dosis durf, zoeken Elmer en Erik een uitweg.

 

Nous sommes en 1967, année qui voit la montée d’une culture de la jeunesse. Dans un quartier populaire de Copenhague, deux frères inséparable, Elmer et Erik, sont séparés de leur mère malade et placés dans le foyer pour garçons de Gudbjerg, un endroit figé dans le temps. Heck, le directeur, pratique sa propre philosophie et ses propres règles. Les garçons indisciplinés sont transformés en citoyens obéissants, coûte que coûte. Dès leur premier jour, les garçons comprennent que c’est la fin de leur liberté et qu’une lutte quotidienne vient de commencer. Les garçons essayent de passer sous le radar, mais les rêves d’astronaute d’Elmer et son pied bot lui apportent toujours des problèmes. Les frères se rendent compte qu’ils doivent se débrouiller tous seuls et un vent de révolte se forme. Armés de leur seule imagination et d’espoir, les garçons livrent une bataille redoutable contre le directeur Heck et sa tyrannie.

 

Deens/Danois - NL/FR ondertitles/sous-titres

 

Trailer/Bande annouce: http://www.trustnordisk.com/film/2015-day-will-come (ENG ondertitles/sous-titres)

 

Release: 17-05-17

LA CHANA

Lucija Stojevic

(Documentary)

 

In de jaren zestig en zeventig maakte Antonia Santiago Amador alias ‘La Chana’ furore als flamencodanseres – totdat ze ineens uit de schijnwerpers verdween, op het hoogtepunt van haar loopbaan. Na een optreden in de film The Bobo (1967) nodigde tegenspeler Peter Sellers haar uit in Hollywood, maar zover is het nooit gekomen. In haar barokke boudoir in Barcelona onthult de danseres, inmiddels bejaard en slecht ter been, de reden voor die plotselinge carrièrebreuk. Intussen bereidt ze zich met vrienden en familie voor op een voorstelling waarin ze zal optreden – zittend weliswaar, maar nog altijd met indrukwekkend voetenwerk. De camera volgt haar onnadrukkelijk terwijl ze paella maakt met haar dochter of jonge danseressen lesgeeft – waarbij blijkt hoe weinig vanzelfsprekend het vurige flamencogestamp is. Met natuurlijk een overvloed aan fragmenten van zinderende dansoptredens en fijne flamencomuziek, vormt dit intiem gefilmde portret een ode aan deze gitane-artiest op leeftijd, bij wie de wapperende haren en zwierende rokken misschien tot het verleden behoren, maar de geestdrift nog lang niet is gedoofd.

 

Dans les années 1960 et 1970 Antonia Santiago Amador alias « La Chana “ fait furore comme une danseuse de flamenco – jusqu’à ce qu’elle est soudainement disparu du projecteur, à l’apogée de sa carrière. Après une performance dans le film The Bobo (1967) l'opposé Peter Sellers l’a invitée à Hollywood, mais ceci ne s’est jamais concrétisé. Dans son boudoir baroque à Barcelone révèle la danseuse, maintenant âgée et handicapé, la raison de l’interruption de carrière soudaine. Pendant ce temps, elle se prépare avec famille et amis pour un spectacle dans lequel elle figurera – assis, mais toujours impressionnant jeu de jambes. La caméra la suit sans emphase alors qu’elle fait du paella avec sa fille ou quand elle enseigne de jeunes danseurs – qui démontre l’evidence du piétinement fougueux flamenco. Avec bien sûr une multitude de fragments de grésillement des spectacles de danse et musique fine flamenco, ce portrait intime est une ode à cet artiste gitane sur l’âge, dont la chevelure et jupes féminins sont des choses du passé, mais l’enthousiasme n’est pas éteint de loin.

 

Spanje/IJsland/VS / Espagne/Islande/USA - NL/FR ondertitles/sous-titres

 

Trailer/Bande annouce: https://www.youtube.com/watch?v=MPgocPh3we0 (ENG ondertitles/sous-titres)

 

Release: 31-05-17

 

 

 

Copyright © All Rights Reserved